قطاع الأخبار
  

     
   
 

الكونجرس الأمريكى يطالب مبارك بحماية الأقباط

قدم 16 نائبًا من أعضاء الكونجرس الأمريكي بخطاب للرئيس مبارك طالبوه فيه بحماية أقباط مصر وعبَّروا عن مخاوفهم لما يتعرض له الأقباط في مصر خاصة بعد مذبحة نجع حمادي التي راح ضحيتها 7 شهداء.

طالب النواب الرئيس والحكومة بالعمل على حماية الأقباط وعدم التمييز ضدهم، وأكدوا أن حماية الأقباط مصلحة مشتركة بين الولايات المتحدة ومصر.

وجاء نص الخطاب كالآتي:
 

الموجة القبطية
20 يناير 2010
"نكتب اليوم لنعبر عن مخاوفنا العميقة إزاء التقارير العددية التي تحدثت عن مقتل ستة أقباط، وحارس أمن مسلم بشكل تراجيدي في ليلة عيد الميلاد في مدينة نجع حمادي، بمحافظة قنا".

الحسابات الأولية للصحافة أشارت إلى أن مسلحًا برفقة اثنين آخرين قاما بفتح النار على المصلين الخارجين من الكنيسة، وهناك تقارير أخرى تشير إلى أن آلاف المشيعين في نجع حمادى الذين خرجوا لإظهار مساندتهم لعائلات الضحايا في الجنازة تعرضوا لقنابل الغاز المسيل للدموع من قِبل قوات الشرطة الحكومية. ونحن نهيب بكم الاستخدام الحكيم للقوة من جانب قوات الأمن خلال هذا الوقت العصيب، وضمان أن الجناة الثلاثة الذين سلموا أنفسهم طوعًا إلى السلطات سيتم محاكمتهم بشكل صحيح.

للأسف هذه الحادثة الأخيرة تشير إلى نمط منتظم من أشكال العنف ضد الشعب القبطي في مصر. وكما تعلمون، فإن المسيحيين الأقباط يشكلون 10% من سكان مصر البالغ عددهم 80 مليون نسمة، ويشكلون جزءًا لا يتجزأ من المجتمع المصري، فإننا ندعوكم إلى توفير حماية أفضل للأقباط من خلال التحقيقات الدقيقة ومقاضاة مرتكبي العنف ضد الأقباط المسيحيين، وتقديم تعويضات لضحايا العنف، وضمان حماية أماكن العبادة الخاصة بالأقباط والحفاظ عليها.

إن

تقرير وزارة الخارجية الأمريكية عن الحقوق الدينية في العالم لعام 2009 ينص على أن احترام الحكومة المصرية للحرية الدينية تراجع إلى حد ما خلال الفترة التي تمت صياغة التقرير فيها، بناءً على الفشل في التحقيق مع مرتكبي حوادث العنف الطائفي المتزايدة ومحاكمتهم، ويستمر الكونجرس الأمريكى في زيادة المعونات الاقتصادية المقدمة لمصر، وأنشئت مؤخرًا منحة لمزيد من المصالح المشتركة بين الولايات المتحدة ومصر، وبصفتنا نواب في الكونجرس الأمريكي، فإننا نعتبر حماية الأقباط (مصلحة مشتركة)، ونحثكم بقوة على مواجهة إخفاق مصر في التحقيق في حوادث العنف ضد الأقباط.

كما أننا ندعو حكومتكم لمعالجة الممارسات التمييزية التي تؤثر على المجتمع القبطي، بما في ذلك صعوية بناء وترميم الكنائس، وضعف تمثيلهم في هيئات حكومية معينة، والمضايقات التي يتعرض لها المتنصرون من الأمن.

التعبير عن التعصب الديني الذي يحدث في مصر بشكل يدعو للقلق هو سبب لمخاوف عالمية.. ونحن ندعو الحكومة المصرية إلى تفادي مثل هذه الحوادث من خلال ضمان المساواة في التمتع بحماية القانون والحقوق المتساوية لجميع المواطنيين، واتخاذ إجراءات سريعة وفعالة لإصدار أحكام قضائية في مثل هذه الحوادث التي تقع.. ونشكركم على اهتمامكم بهذا الموضوع الهام".

الموقعون على الخطاب:

السيناتور سام براون باك
النائب فرانك ر. وولف
السيناتور رون ويدين
النائبة إيلينا روس ليهتنين
السيناتور جيمس إنهوف
النائب دان بوتون
النائب كريتوفر سميث
الناب بوب إنجليز
النائب جوزيف بيتس
النائب جيمس ماكجوفيرن
النائبة أنا جوزيف كاو
النائب دونالد مانزولو
النائب تود أكين
النائب جوس بيليراكيز
النائب بارنبرى فرانك
والنائب جان سشكاوسكى

والنص الإنجليزي كالتالي:

follwing is the of a letter from Democratic and Republican members of the U.S
.
House and Senate to Egyptian President Hosni Mubarak.
We write today to express our grave concern regarding numerous reports that have emerged of six Coptic Christians and one Muslim security guard who were tragically killed following a Christmas Eve service in the town of Naga Hamady in Qena province, Egypt.
Initial press accounts indicate that a gunman accompanied by two others drove by the church opening fire on the worshipers as they exited the service. Additional reports indicate that thousands of mourners in Naga Hamady that turned out to show their support for the victims' families at the funeral were sprayed with tear gas by government security forces. We call upon you to urge the judicious use of force by government security forces during this difficult time and to ensure that the three perpetrators that have voluntarily turned themselves in to authorities are properly prosecuted.
Unfortunately, this recent incident is indicative of a systematic pattern of violence against Egypt’s Coptic Christian population. As you know, Coptic Christians comprise approximately 10 percent of Egypt’s 80 million population and are an integral part of Egyptian society. We urge you to better protect the Coptic Christian community by properly investigating and prosecuting perpetrators of violence against Coptic Christians, providing compensation for victims of violence, and ensuring the protection and preservation of Coptic places of worship.
The State Department’s 2009 International Religious Freedom report states that the Egyptian government’s respect for religious freedom “declined somewhat during the reporting period d on failure to investigate and prosecute perpetrators of increased incidents of sectarian violence.” The United States Congress continues to increase economic assistance to Egypt and has recently created an endowment to “further the shared interests of Egypt and the United States.” As members of the U.S. Congress, we see the protection of the Coptic Christian community as a “shared interest” and strongly urge you to reverse Egypt’s trend of failing to properly investigate and prosecute incidents of violence against Coptic Christians. We also call upon your government to address ongoing discriminatory practices affecting the Coptic community, including the difficulty in building and repairing churches, poor representation in certain government bodies, and security harassment of converts.
Relevant Links
North Africa
Egypt
U.S., Canada and Africa
Conflict
Religion
Expressions of religious intolerance, which are occurring in Egypt with alarming frequency, are cause for worldwide concern. We urge the Egyptian government to obviate such incidents by ensuring the equal protection of the law and equal rights for all citizens and by taking swift and effective action to prosecute any such incidents that occur.
Thank you for your attention to this important matter.
Sincerely,
Sen. Sam Brownback
Rep. Frank R. Wolf
Sen. Ron Wyden
Rep. Ileana Ros-Lehtinen
Sen. James M. Inhofe
Rep. Dan Burton
Rep. Christopher H. Smith
Rep. Bob Inglis
Rep. Joseph R. PittsشRep. James P. McGovern
Rep. Anh “Joseph” Cao
Rep. Donald A. Manzullo
Rep. Todd W. Akin
Rep. Gus M. Bilirakis
Rep. Barney Frank

 

Visitor Comments

 

 
 

 

 
   All rights reserved Coptic Wave Web www.copticwave.org
Copyright@copticwave : 2005-2012 Coptic Orthdox Church